Typerating Mustang C510

Moderator: phpBB2 - Administrators

Typerating Mustang C510

Postby dassault » Fri Jan 23, 2009 2:34

Hallo,

Ik zit met het volgend vraagstukje:
Ik moet binnenkort een typerating gaan doen op een cessna mustang. Nu ik heb vernomen dat dit een single pilot vliegtuig is en we het toestel als multi crew gaan opereren. Nu wil ik weten of ik deze uren als F/O als multicrew EN Copilot in mijne vliegboek mag schrijven.

Ik heb zo een beetje een wrang gevoel dat dit vliegtuig niet als een echt volwaardig mag worden beschouwd. Misschien heel onterecht van mij.

Wie kan antwoorden??
dassault
Captain

Postby FlyAirbus » Fri Jan 23, 2009 4:20

Volledig onterecht.
De Mustang kan men als een volwaardig vliegtuig beschouwen.
De meeste operators vliegen de Mustang multi-crew (voor de verzekering). Ik vind het trouwens volledig geschift om dit vliegtuig single pilot te vliegen. Ik kan mij voorstellen wat dat voor een geknoei moet geven in de London area. :shock: De ideale combinatie voor level busts, missed atc calls,...
Zolang je een typerating hebt kan je de vluchten die je doet in je logbook schrijven.
Trouwens proficiat. Mooi toestel. Daar ga je veel plezier mee beleven. :D
ex-Constellation Int'l Airlines, ex-Air Belgium, ex-CityBird, ex-Birdy, ex-SN Brussels Airlines, NetJets Europe

[url]http://www.pilotcoach.be[/url]
FlyAirbus
Training Captain

Postby dassault » Fri Jan 23, 2009 8:49

Ok thx voor de reply.

Flyairbus, moet de de maatschappij dan een exploitatiecertificaat hebben waarin staat dat het toestel in multicrew wordt geopereerd, of kan het ook zijn dat ze ze een exploitatiecertificaat heeft voor single pilot operations en de company het toestel in multicrew operations uitbaat????

Tis nogal vrij ingewikkeld allemaal.

Misschien dat jij meer info daaromtrend kan geven?

tx
dassault
Captain

Postby TCAS » Sat Jan 24, 2009 2:37

FlyAirbus wrote:Ik vind het trouwens volledig geschift om dit vliegtuig single pilot te vliegen. Ik kan mij voorstellen wat dat voor een geknoei moet geven in de London area.

:shock:

Een Cessna Citation 510 Mustang 'Very Light Jet' is niets meer of minder dan 'n geavanceerde 'hedendaagse' High Performance single met twee P&W stofzuigers :D

Very Light Jets, zoals o.a. de Cessna Citation 510 Mustang, zijn veilig (lees: verantwoord) Single Pilot te opereren/vliegen.

Sterker nog, persoonlijk vlieg ik 'Single Pilot' liever in een Very Light Jet, dan b.v. in een Cessna 340 of Cessna 421 'Golden Eagle'.

HIER een (U.S.) type ticket ervaringsverslagje van o.a. 'n low time PPL'er (400 TT waarvan 10 uur multi).

Pilot Report: Flying the Cessna Mustang (U.S.)

@dassault ;)
In antwoord je vraag, alles valt of staat met hetgeen er in de AOC is vastgelegd en(of) hoe de Captain is gekwalificeerd.

In 'n worst case scenario, bijvoorbeeld 'n repositioning vlucht met een gekwalificeerde MEJ/SPA Captain, dan kun je er idd (wel eens) voor spek en bonen naast zitten.

Zie (ook) Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer Luchtvaart AEROPLANE LICENSING MANUAL pagina 65 'TYPEBEVOEGDVERKLARING MEJ/SPA KB 4/3/2008'
TCAS
Student Pilot

Postby dassault » Sat Jan 24, 2009 4:16

Ok, bedankt, dan moet ik zeker eens gaan kijken wat in de AOC staat. Maar zoals Flyairbus zei, dat ws voor de verzekering het in multicrew geopereerd moet worden. Het toestel wordt gebruikt voor taxi vluchten.

Ik ga in ieder geval op verder onderzoek uit.
dassault
Captain

Postby TCAS » Sat Jan 24, 2009 4:53

dassault wrote:Ok, bedankt, dan moet ik zeker eens gaan kijken wat in de AOC staat. Maar zoals Flyairbus zei, dat ws voor de verzekering het in multicrew geopereerd moet worden. Het toestel wordt gebruikt voor taxi vluchten.

Ik ga in ieder geval op verder onderzoek uit.

EU Air Taxi 'Jet' operations zijn in principe (bij wet) altijd multicrew ;)

In andere Werelddelen o.a. U.S. is SPATO 'Single Pilot Air Taxi Operation' wel toegestaan.
TCAS
Student Pilot

Postby Nils » Sun Feb 22, 2009 5:37

Heb ooit in Nederland eens een gelijkaardig verhaal gehad. Het ging toen over copiloot spelen op een Piper Navajo, ook single pilot certified. Ik heb het toen uitgezocht, en als ik me het goed herinner was het niet zeker dat je die uren mag loggen.

Volgens wat ik toen vond zat het zo in elkaar: als je vliegt voor een privé-operator, is het een single-pilot vliegtuig, en mag jij als copiloot die uren niet loggen. Als het daarentegen een commercial operation is, (waar mensen die willen meevliegen een ticketje voor kopen om mee te vliegen), is het plots wel een multi-crew vliegtuig waar jij perfect legaal die uren als multicrew en copilot mag loggen.

Nu, deze info is ondertussen al een beetje gedateerd (een jaar of 5 geleden), en zoals gezegd: het betrof hier Nederland en niet België. Het is in elk geval waard om het goed uit te zoeken!
Nils
First Officer

Postby dassault » Thu Feb 26, 2009 6:58

Hoi

Weet ondertussen al hoe het zit. Als het toestel in mulitcrew wordt gebruikt (commercieel gebruik) mag je idd de uren als multicrew inschrijven EN tellen ze mee voor je atpl, ALLEEN mag je geen atpl check ride doen op dit toestel. Dus je hebt er alle belang bij dat je een 2e rating hebt op een Multi pilot aircraft.
dassault
Captain

Re: Typerating Mustang C510

Postby josh24 » Sat Jul 24, 2010 2:58

hi . .. The Proficiency Index summary compares your experience to what FlightSafety has found to be characteristics of pilots who successfully complete a type rating course. The results are presented in a graph so you can see where your strengths and weaknesses of experience are.. 1/

thanks !! !

make money online
josh24
Student Pilot

Re: Typerating Mustang C510

Postby Philip30 » Fri Aug 06, 2010 2:20

i have no any suggestion or opinion about this..
cause i cant understand the language..
my opinion is can you give some any information about this..
THANKS..
Philip30
Student Pilot

Return to Lijnpiloten