Beginnen met de opleiding + vooropleiding

Moderator: phpBB2 - Administrators

Beginnen met de opleiding + vooropleiding

Postby kwik » Tue Jul 20, 2010 7:00

hallo

ben nu 18 en moet dus schooljaar gaan studeren en ik heb zo bepaalde keuzes en ik kon niet goed kiezen. Ik zit al lange tijd te twijfelen tussen economie en industrieel ingenieur. ik kwam er niet echt op terug, op de jeugddroom piloot worden, dit was wel even uit mijn hoofd gegaan omdat ik er niet echt de goeie voor opleiding voor heb kwa wiskunde en vooral fysica. maar nu ik er meer en meer over begin na te denken komt de zin om piloot te worden toch terug weer naar boven.

ik had echter wel ene paar vragen, is het mogelijk om met deze opleiding te starten aan een piloten opleiding? ik veronderstel van niet, maar ik heb gezien dan niet al de scholen in september starten, maar dat er ook zijn in de winter staten of volgende lente, ik dacht me dan in de tussentijd wat bij te scholen in de bepaalde dingen die wel nodig zullen zijn vermoed ik, of is die niet nodig voor z'on lange periode?

als ik dit dan ook zou gaan studeren, waar zou ik dit dan het beste doen, en welke opleiding juist. Ik ben van Halle tegen brussel ( Belgie )

en ook want ik hoor iedereen altijd zeggen het sociale leven van piloten is wel wat een probleem soms, of om een gezin te starten exct omdat ze zoveel weg waren. Misschien dat hier iemand ondervindingen heeft en me wat plus en min punten kan geven?

alvast bedankt,
groeten
kwik
Student Pilot

Re: Beginnen met de opleiding + vooropleiding

Postby FlyAirbus » Thu Jul 22, 2010 4:38

Er zijn zoals je zelf zegt 2 mogelijkheden. Ofwel direct beginnen aan je opleiding of eerst verder studeren. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. Met de tweede optie ben je langer aan het studeren en zal je pas later piloot worden. Het voordeel is wel dat je dan een betere basis hebt en meer maturiteit. Een diploma geeft je ook meer kansen op de arbeidsmarkt als er weer eens een maatschappij failliet gaat.
Ikzelf heb eerst voor Industrieel Ingenieur gestudeerd en ben nadien gaan werken in een studiebureau terwijl ik met mijn opleiding bezig was. Ondertussen heb ik al een aantal faillissementen achter de rug en ben altijd terug als ingenieur kunnen gaan werken. Een diploma geeft je meer mogelijkheden terwijl je werk zoekt als piloot.
Direct aan je vliegopleiding beginnen heeft het voordeel dat je binnen 2 jaar je vergunning hebt en dat je dan werk als piloot kunt beginnen zoeken. De markt is op dit ogenblik stilletjes aan in stijgende lijn aan het gaan en zie terug een betere toekomst in het vliegen.
Sociaal leven? Het is niet altijd eenvoudig om je vrienden te zien maar het is mogelijk. Je beste vrienden ga je zo leren kennen. Feestdagen, weekends, verjaardagen, familiefeestjes,...yeah right :roll: Valt bijna niet te plannen. Soms kan je erbij zijn, anders niet. Als je echt de familieman bent en elk weekend wilt thuis zijn en bij elk familiefeest aanwezig wilt zijn dan zou ik aanraden om geen piloot te worden. In de luchtvaart zijn er veel scheidingen omdat niet iedere partner zich kan aanpassen aan het vliegwereldje. Ik heb zelf een gezin met vrouw (hostess) en 2 kids. Voor ons is het geen probleem. Wij kennen beiden ons wereldje en zijn zeer flexibel. Mijn kids hebben mij nooit anders gekend dan als piloot dus die zien hun papa, in mijn geval, 6 dagen niet en 5 dagen wel. En zijn happy want de 5 dagen dat ik thuis ben dan ben ik echt 24/24 thuis. Ik heb meer quality time thuis dan iemand die van 9-5 werkt.
Je ziet alles heeft zijn voor- en nadelen. Mijn job is na 14 jaar nog altijd mijn passie en zou niets anders willen doen. :D

Meer hulp : http://www.pilotcoach.be
ex-Constellation Int'l Airlines, ex-Air Belgium, ex-CityBird, ex-Birdy, ex-SN Brussels Airlines, NetJets Europe

[url]http://www.pilotcoach.be[/url]
FlyAirbus
Training Captain

Postby kwik » Fri Jul 23, 2010 8:06

en als ik dit nu zou gaan doen? waar zou ik dit het beste gaan studeren?
kwik
Student Pilot

Postby dassault » Sat Jul 24, 2010 9:33

Dat is voor iedereen verschillend. Maak best es een afspraak bij de vliegscholen, ga er eens langs en bekijk zelf welke school jou het meeste aanspreekt.
dassault
Captain

Return to Vliegopleidingen